Korozja aluminium to proces degradacji, który zachodzi w wyniku reakcji chemicznej z otoczeniem, przede wszystkim z tlenem, wodą i innymi substancjami. W przeciwieństwie do stali, aluminium nie rdzewieje w tradycyjnym rozumieniu, ale również jest podatne na korozję, choć proces ten jest zwykle wolniejszy i ogranicza się do powierzchni metalu.
Jak koroduje aluminium?
W procesie korozji na powierzchni aluminium tworzy się naturalna warstwa tlenku aluminium (Al₂O₃), która chroni metal przed dalszym utlenianiem. W przypadku kontaktu aluminium z innymi metalami w obecności elektrolitu (np. wody z solą), może dojść do korozji galwanicznej, która prowadzi do wytwarzania małych otworów, zwanych wżerami. W środowisku kwaśnym lub zasadowym niezabezpieczona powierzchnia aluminium również podlega korozji. W kontakcie ze słoną wodą aluminium również podlega korozji, szczególnie w przypadku stóp aluminium zawierających więcej niż 0,5% Cu.
Z czym nie łączyć aluminium?
Kontakt aluminium z miedzią, mosiądzem lub stalą również może prowadzić do korozji.
Dlatego należy pamiętać aby w przypadku montażu felg aluminiowych na stalowe tarcze hamulcowe nie stosować pasty miedzianej, a wyłącznie smary ceramiczne.
Zabezpieczanie aluminium przed korozją.
Najlepszym sposobem na uniknięcie korozji aluminium jest użytkowanie go w warunkach suchych, bez dostępu słonej wody, kwasów i zasad. Są to oczywiście warunki idealne w wielu przypadkach niemożliwe do uzyskania. Dlatego też stosuje się dwie metody ochrony aluminium przed korozją: malowanie proszkowe i galwanizacja.
Malowanie proszkowe aluminium
Malowanie proszkowe gotowego odlewu z aluminium naszym zdaniem jest najlepszym sposobem na zabezpieczenie jego powierzchni przed korozją.
Przed rozpoczęciem malowania odlew z aluminium należy odpowiednio przygotować czyli poddać śrutowaniu, obróbce wibrościernej, szlifowaniu tak aby uzyskać jego finalny kształt i wykończenie.
Proces malowania proszkowego to naniesienie na powierzchnię aluminium farby w postaci proszku naładowanego elektrostatycznie, który przylega do powierzchni metalu. Następnie dokonuje się wypalania elementu w temperaturze ok. 200°C co prowadzi do rozlania się farby i jej utwardzenia. W efekcie otrzymujemy gładką, szczelną i estetyczną powłokę na całym elemencie. Malowanie proszkowe aluminium zapewnia trwałą i wytrzymałą powłokę odporną na korozję, uderzenia i warunki atmosferyczne. Możemy wybrać szeroką paletę barw RAL, farbę strukturalną lub odporną na UV.
Galwanizacja aluminium
Galwanizacja to proces nanoszenia na powierzchnię aluminium cienkiej warstwy innego metalu. Zwykle stosuje się powłoki z cynku, chromu, niklu. Galwanizacja składa się z wielu etapów w czasie których następuje wielokrotne zanurzanie elementu w różnych roztworach.
Niektóre ze stopów aluminium np. zawierające krzem (stopy serii 4000) nie nadają się do galwanizacji. Proces galwanizacji jest z uwagi na ilość wymaganych kroków bardziej kosztowny niż malowanie proszkowe. Odlew z aluminium poddany galwanizacji jest mniej odporny na uszkodzenia mechaniczne aniżeli pomalowany proszkowo. Również możliwości uzyskania różnorodnych kolorów są ograniczone. Najczęściej spotykane kolory to brąz, czarny, srebrny, złoty, srebrny, inox, szampan, oliwka.
Galwanizacja pozwala natomiast uzyskać strukturę metalu nadaną mu poprzez poprzedzające ją procesy wykończeniowe.
Podsumowanie
Wybór odpowiedniej metody wykończenia gotowego odlewu z aluminium zleży od preferencji Klienta. Należy mieć świadomość kosztów wykonania i ograniczeń każdej z metod ochrony przed korozją i zastosować metodę adekwatną do potrzeb.